کد مطلب:276294 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:191

حق پدر بر فرزند
شیعیان از باقیمانده گل خاندان وحی آفریده شده اند، همان طوری كه فرزند از پدر به وجود می آید. در كتاب كافی از حضرت رضاعلیه السلام روایت شده كه فرمود: «اَلإِمامُ: الأَنِیسُ الرَّفِیقُ وَالوالِدُ الشَّفِیقُ»؛ [1] امام: همدم همراه و پدر مهربان است.

و از پیغمبر اكرم صلی الله علیه وآله روایت است كه فرمود: من و علی دو پدر این امّت هستیم. [2] از حضرت ابوعبد اللَّه صادق علیه السلام روایت شده است كه فرمود: خداوند ما را از علّیین آفرید و ارواح ما را از بلندای آن خلق كرد، و ارواح شیعیان ما را از علّیین و بدن هایشان را از پایین آن آفرید، از همین روی بین ما و آنان نزدیكی برقرار است و دل های ایشان به سوی ما مشتاق. [3] .

و از حضرت ابوجعفر باقرعلیه السلام روایت شده كه فرمود: به تحقیق كه خداوند ما را از اعلی علّیین خلق فرموده و دل های شیعیان ما را از خمیر مایه خلقت ما و تنشان را از پایین تر از آن آفرید، پس دل هایشان در هوای ما است؛ زیرا كه از آنچه ما آفریده شدیم آن ها نیز آفریده شده اند. [4] .

و در كمال الدین از عمر بن صالح السابری روایت شده كه گفت: از حضرت ابوعبد اللَّه صادق علیه السلام درباره این آیه «أَصْلُها ثابِتٌ وَفَرْعُها فِی السَّمآءِ»؛ [5] ریشه آن پای برجا و شاخه اش در آسمان است. پرسیدم. فرمود: اصل و ریشه آن درخت پاكیزه رسول خداصلی الله علیه وآله و شاخه آن امیر المؤمنین علیه السلام است و حسن و حسین علیهما السلام میوه آن هستند، و نُه تن از فرزندان حسین شاخه های كوچك تر آنند و شیعه برگ های آن درخت می باشند، به خدا كه وقتی یكی از آن ها (شیعیان) می میرد، یكی از برگ های آن درخت می افتد. [6] .



[ صفحه 98]



و در بحار به نقل از امالی شیخ طوسی از پیغمبر اكرم صلی الله علیه وآله روایت است كه فرمود: من درختی هستم كه فاطمه شاخه و علی پیوند و حسن و حسین میوه و دوستانشان از امّت من برگ های آن درخت می باشند. [7] .

البته روایات در این باره زیاد است كه در كافی و برهان و غیر این ها آمده، ولی ما از ترس اطاله سخن و ملالت خوانندگان از ذكر همه آن ها خودداری كردیم كه دانا را اشاره بس است. و چه خوش گفت آن كه گفت:



یا حَبَّذا دَوْحَةً فِی الخُلْدِ نابِتَةٌ

ما مِثْلُها نَبَتَتْ فِی الخُلْدِ مِنْ شَجَرٍ



اَلمُصْطَفی أَصْلُها وَالفَرْعُ فاطِمَةٌ

ثُمَّ اللِّقاحُ عَلِیٌّ سَیِّدُ البَشَرِ



وَالهاشِمِیّانِ سِبْطاها لَها ثَمَرٌ

وَالشَّیْعَةُ الوَرَقُ المُلْتَفُّ بِالَّثمَرِ



هذا مَقالُ رَسُولِ اللَّهِ جآءَ بِهِ

أَهْلُ الرِّوایاتِ فِی العالِی مِنَ الخَبَرِ



إِنِّی بِحُبِّهِمْ أَرْجُو النِّجاةَ غَداً

وَالفَوْزُ مَعَ زُمْرَةِ مَنْ أَحْسَنَ الزُّمَرِ



وه چه بالنده درختی كه در خلد برین روییده

كه مانندش هیچ درختی در بهشت نروییده است!



محمد مصطفی صلی الله علیه وآله ریشه آن و ساقه اش فاطمه

آن گاه پیوندش سرور مردم علی است



و آن دو هاشمی دو نواده پیغمبر میوه آن درختند

و شیعیان برگ هایی كه به دور میوه ها پیچیده اند



این گفتار رسول خدا است كه آن را اهل روایت

با سندهای عالی در حدیث آورده اند





[ صفحه 99]





من با محبّت آنان امید نجات فردای [قیامت]

و رستگاری همراه با گروهی از بهترین گروه ها دارم




[1] اصول كافي: 200:1.

[2] بحار الانوار: 11:36.

[3] اصول كافي: 389:1.

[4] اصول كافي: 390:1.

[5] سوره ابراهيم، آيه 24.

[6] كمال الدين، شيخ صدوق: 258:1.

[7] امالي، شيخ طوسي: 18:1؛ بحار الانوار: 39:37.